Szczepionka to najskuteczniejsze oręże do walki z epidemią koronawirusa, od roku pozostaje w kręgu najczęściej poruszanych tematów w mediach, zarówno internecie jak i w mediach tradycyjnych. Nadzieje związane z jej wynalezieniem ostatnio przyćmiły dyskusje zwolenników i przeciwników szczepień. W ciągu minionych 3 miesięcy w przestrzeni medialnej pojawiło się najwięcej informacji o dwóch szczepieniach: mRNA o nazwie Comirnaty (BNT162b2) firm Pfizer i BioNTech – 454 tys. materiałów oraz wektorowej AstraZeneca (ChAdOx1 nCoV-19) – 426 tys. publikacji.

Na podstawie materiałów medialnych zebranych w Polsce w okresie od 27.12.2020 do 26.03.2021 opracowano raport podsumowujący przekaz 142 tys.medialny na temat szczepień. Analizie poddano zarówno media tradycyjne prasa, www, radio, telewizja, jak i społecznościowe.

Na temat szczepień w analizowanym okresie odnotowano 1,3 mln publikacji w mediach tradycyjnych tj.prasa, www, radio, telewizja oraz 3,7 mln wpisów w mediach społecznościowych. Największe zainteresowanie tematem odnotowano na początku stycznia, czyli podczas afery ze szczepieniem popularnych osób. Od pierwszego szczepienia w Polsce 27 grudnia, najwięcej komentarzy pod wpisem w mediach społecznościowych zebrał Jan Śpiewak, który wyraził oburzenie tą sytuacją i napisał list otwarty do Krystyny Jandy, która stała się twarzą tzw.wielkiej afery elit III RP”.

Najczęściej o szczepieniach informowało medium narodowe Polskie Radio 24. W badanym okresie w co czwartej emisji mówiono o szczepieniach. Natomiast w mediach społecznościowych najczęściej o szczepieniach informował profil „Polsat News” na Twitterze.

Medialność szczepionek czyli ile mówiono o każdej szczepionce:
454 tys. Pfizer/BioNTech, 426 tys. publikacji o AstraZeneca, 303 tys. Moderna, 142 tys. Johnson & Johnson, 66 tys. Sputnik. Natomiast w mediach regionalnych na temat szczepionek pojawiło się 1,1 mln publikacji. Z raportu przygotowanego  przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów można wnioskować, temat szczepionek jest tematem bardzo ważnym w każdym medium czy to radio, telewizja, prasa czy internet.

 

Magdalena Wróbel

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Kinga Nowakowska

Zmień czcionkę
instagram