Internet to źródło informacji, miejsce edukacji, pracy, załatwiania spraw codziennych, rozrywki, jest miejscem komunikowania się z innymi ludźmi.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2019 roku ponad 33 procent osób pomiędzy 65. a 74. rokiem życia korzystało z Internetu regularnie.
W raporcie pt. „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” zamówionym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej z 2019 roku możemy przeczytać, że pośród wszystkich seniorów korzystających z sieci, zakupów online na polskich stronach dokonuje 56% z nich, z kolei na stronach zagranicznych tylko 13% robi zakupy. Odsetek korzystających z zakupów na stronach zagranicznych maleje wraz z wiekiem korzystających. Prawdopodobnie jest to spowodowane przez nieznajomość podstawowych zwrotów w innych językach.
Dla seniorów, bardzo ważne w zakupach przez Internet jest to, że mogą zwrócić zakupiony towar w ciągu 14 dni bez przyczyny. Cenne jest dla nich to, że mogą kupić lub sprzedać rzeczy używane lub kolekcjonerskie, czyli takie których nie kupią w “normalnym sklepie”. Wśród powodów wyższości zakupów online wskazują również możliwość korzystania ze zniżki dla stałych klientów oraz możliwość zbierania punktów za zakupy.
Wiele sklepów internetowych posiada opcję dostawy aż pod same drzwi. Nie trzeba martwić się ciężarem naszych zakupów – wszystko zostanie wniesione do mieszkania przez pracownika sklepu, bądź kuriera. Opłaty można dokonać za pomocą karty płatniczej podczas odbioru towaru lub przelewem podczas składania zamówienia, a to się okazuje dla osoby starszej bardzo ważne.
Widać, że rynek zaczyna rozumieć, że produkty, usługi i oferty muszą uwzględniać grupę dojrzałych konsumentów. Coraz więcej marek chce być kojarzonych jako te przeznaczone dla wszystkich niezależnie od wieku.
“Dziadkowie” najczęściej korzystają z możliwości zakupów poprzez urządzenia mobilne. Dlatego też, strony www powinny być dostosowane do tych usług i użytkowników w każdym wieku. Trzeba pamiętać, że seniorzy szybko rezygnują z stron niedostosowanych np. nieczytelnych dla osób z problemami ze wzrokiem, zbyt rozbudowanych lub nie ładujących się poprawnie do wersji mobilnej.
Emeryci na co dzień bez problemu posługują się kartą bankową. 80 proc. deklaruje, że właśnie w ten sposób dokonuje transakcji w sklepach stacjonarnych i przez Internet. Dzisiejszy „młody emeryt” to jednak człowiek, który z płatnościami kartą ma do czynienia od wielu lat.
Dla wielu osób zakupy online stały się nową normalnością, a nie zaledwie tymczasowym wyborem. Sklepy i dostawcy, które wybierają starsze osoby, mają świetną okazję, żeby zbudować pozycję w rozwijającym się segmencie rynku. I powinno się to z powodzeniem, teraz wykorzystać.
Marta i Magdalena Wróbel