Polskie Towarzystwo Kardiologiczne już po raz drugi, w dniach 1-7 czerwca organizuje Tydzień Świadomości Niewydolności Serca.

Niewydolność serca to choroba, w której chorzy zgłaszają takie objawy jak duszność, zmęczenie, nietolerancję wysiłku czy obrzęki najczęściej obserwowane w obrębie kończyn dolnych. NS jest chorobą o złym rokowaniu (50% chorych z tym rozpoznaniem nie przeżyje kolejnych 5 lat).

W tej edycji zwrócono szczególną uwagę na zapobieganie zarówno wystąpieniu NS u osób, które do tej pory żyły w poczuciu zdrowia jak i progresji NS u chorych.

Dane dotyczące NS sprzed pandemii są przerażające. Ministerstwo Zdrowia raportowało, że w 2019 r w Polsce mieliśmy ok. 1,4 mln chorych z NS. W tym samym roku zarejestrowano również rekordową liczbę zgonów z tą jednostką chorobową, bo aż 140 tys. Niestety wiadomo już, że dane w okresie pandemii mogą być dużo gorsze, nie tylko ze względu na utrudniony dostęp do świadczeń medycznych, ale również na bardzo silne narażenie na czynniki rozwoju NS i pogorszenia stanu ogólnego. Do najistotniejszych czynników, rzeczywiście obecnych w okresie pandemii wirusem SARS-Cov-2 zalicza się niewłaściwą dietę, brak ruchu fizycznego i przewlekły stres. Co warte podkreślenia, czynniki te dotyczyły ogromnej większości społeczeństwa, żeby nie rzec nas wszystkich.

Przy rozwoju tej choroby bardzo istotna jest dieta. Spożycie dużej ilości niezdrowego jedzenia połączone z ograniczeniem ruchu jest prostą drogą do rozwoju nadwagi i otyłości oraz wielu innych chorób. Dlatego powinniśmy zadbać, aby w diecie znajdowało się przede wszystkim dużo warzyw i owoców, a posiłki powinny być przyjmowane kilkakrotnie np. 5 razy dziennie, lecz w mniejszych ilościach. Ważna jest regularność spożywania. Chorzy z NS powinni ograniczyć spożycie soli kuchennej, ze względu na zawartość sodu, który sprzyja zatrzymywaniu się wody w organizmie. Nie należy również dodawać soli do przygotowywanych pokarmów.

Pamiętajmy, że każda nawet najmniejsza aktywność ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Zalecany jest wysiłek fizyczny od 30 do 45 minut od 5 do 7 razy w tygodniu. Jeżeli jednak nie możesz wykonać tak dużego wysiłku, zrób taki jaki możesz, czyli na przykład poćwicz w domu i wykonaj kilka prostych ćwiczeń.

Bardzo istotne jest to, żebyśmy unikali niepotrzebnego stresu. Może mieć on zgubne skutki dla naszego zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Natomiast możemy próbować z nim walczyć. W tej sytuacji najlepsza jest aktywność fizyczna taka  jak zwykły spacer, kontakt z osobami bliskimi, masaże, treningi relaksacyjne, treningi oddechu i przede wszystkim uśmiech 🙂

https://www.niewydolnosc-serca.pl/

Marta i Magdalena Wróbel

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Avatar

Martyna Tomaszewska

Zmień czcionkę
instagram