Od lat trwa walka o to, czy lepszymi kierowcami są młode osoby czy starsze. Okazuje się, że według statystyk policyjnych najwięcej wypadków w Polsce powodowanych jest przez osoby między 25 a 39 rokiem życia.

Kilka słów na temat historii prawa jazdy 

Pierwszym wydanym pozwoleniem na używanie pojazdu mechanicznego na drogach publicznych, a jednocześnie pierwowzorem takiego dokumentu stało się zezwolenie nadane pionierowi motoryzacji Karlowi Benzowi przez Wielkiego Księcia Badenii. Do stworzenia takiego prawa jazdy przyczyniła się sytuacja, ponieważ innym ludziom przeszkadzał śmierdzący i hałasujący Motorwagen skonstruowany przez wybitnego inżyniera.

W Polsce pierwsze prawa jazdy pojawiły się w roku 1918 wraz z odzyskaniem niepodległości, natomiast w roku 1921 opracowano pierwszy polski Kodeks Drogowy określający zasady uczestnictwa w ruchu.

Dawne, pierwszy egzaminy na prawo jazdy były bardzo trudne, wymagały dużego nakładu finansowego oraz idealnej i nienagannej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania samochodu, znać podstawy naprawy oraz orientować się w nowościach w kodeksie w poszczególnych województwach. W komisji zasiadali wojskowi i cywilni członkowie automobilklubów. Realia w przedwojennej Polsce w kwestii posiadania takiego dokumentu były bardzo słabe z tego względu, że nie każdego było stać na takie wysokie koszty, sam egzamin był przerażający, a dostępnych samochód było naprawdę mało.

Następnie ze względu na wybuch drugiej wojny światowej, a później odbudowę zniszczonego kraju dopiero 1962 roku władza znalazła czas na to, aby uregulować przedwojenne przepisy drogowe i dostosować je do tamtejszych czasów i możliwości oraz ustalić jakie kryteria należy spełnić, aby mogło zostać przyznane prawo jazdy. Od tego momentu wszystko było cały czas udoskonalane i zmieniane z biegiem lat.

Rewolucja w zdobywaniu prawa jazdy

W latach 90. dokładniej przed 1998 rokiem egzamin odbywał się w tym samym ośrodku jazdy, w którym pobierano lekcje jazdy. To egzaminator przyjeżdżał do kursanta i w obecności instruktora weryfikował nabyte umiejętności przyszłego kierowcy.

W roku 1998 zgodnie z ustawą o Prawie o Ruchu Drogowym z 1997 roku, powstały pierwsze Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Od tego czasu egzamin stał się stresującym wydarzeniem i nie odbywał się już w towarzystwie znanych nam osób i w spokojnej, swobodnej atmosferze.

Egzamin teoretyczny obowiązuje do dzisiaj, lecz już nie w takiej formie jak dawniej. Pierwsze pisemne egzaminy przeprowadzane były na kartce papieru, a pytania każdy dostawał takie same co wiąże się z tym, że dokładne odpowiedzi na każde pytanie kursanci znali jeszcze przed wejściem do sali. Natomiast kiedy WORD-y wprowadziły komputery, sytuacja się nieco skomplikowała. Pytania wybierane są losowo z dużej puli 524 pytań, ale…. nie bójmy się! To nic strasznego. Przy poświęceniu pewnej ilości czasu dziennie na rozwiązywanie testów online, możemy to łatwo opanować. Wiele pytań jest intuicyjnych lub bardzo prostych.

Egzamin praktyczny dawniej zdawano go zdecydowanie łatwiej, natomiast teraz podejście do egzaminu kilka razy staje się codziennością. Plac manewrowy sprawiał problemy 20 lat temu i sprawia je teraz, ale dawniej więcej osób otrzymywało pozytywną opinię. Obecnie średnio zdawalność wynosi tylko 35-38%. Skąd taki spadek? Otóż według danych NIK okazuje się, że aż 90% dochodów placówek WORD pochodzi właśnie z powtarzanych egzaminów.

 

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Avatar

Martyna Tomaszewska

Zmień czcionkę
instagram