Bardzo ważne dla zdrowia oczu jest unikanie czynników mogących je podrażnić i osłabić wzrok i troskliwa pielęgnacja, jeśli jednak pojawią się dolegliwości.

Oto jak możemy sobie radzić z niektórymi z nich.

Podrażnienie i zaczerwienienie

W takiej sytuacji powinniśmy łagodzić dolegliwości zimnymi okładami, lekami przeciwhistaminowymi lub kroplami do oczu. Jeśli narzekamy na uczucie „piasku w oku” możemy je wyeliminować płukaniem, np. przy pomocy roztworu soli fizjologicznej. Jeśli problemy powracają, powinniśmy skonsultować się z lekarzem.

Dbajmy o wzrok od środka

Prawidłowe odżywianie się ma kluczowe znaczenie w trosce o zdrowie oczu. Żywność wspomagająca krążenie krwi jest dobra nie tylko dla serca, ale również dla oczu. Dla dobrego widzenia ważny jest cynk, witamina A, beta-karoten, luteina. Zadbajmy , by w naszej diecie znalazły się cytrusy, marchew, zielone warzywa liściaste, fasola, groch, orzechy, ostrygi, chude czerwone mięso i drób.

Ochronne okulary

Promienie UV nie tylko skórze, ale również oczom. Długotrwała ekspozycja na ich działanie może doprowadzić do zaćmy, zaćma, zaburzeń rogówki, a nawet raka powieki. Dobre okulary nie muszą kosztować fortuny, najważniejsze, by blokowały 99-100% promieniowania UV i UVB.

Odpoczynek od komputera

Zbyt długie wpatrywanie się w monitor może być niebezpieczne dla oczu. Dajmy im odpocząć od komputera. Dobry zwyczaj to przerwa w patrzeniu na monitor przez co najmniej 20 sekund co 20 minut.

Kosmetyki pod kontrolą

Nawet najwyższej jakości kosmetyki mogą zaszkodzić, jeśli się zestarzeją. Bakterie łatwo się namnażają w płynnej konsystencji kremów. Po pierwszym otwarciu nie powinniśmy używać kosmetyków dłużej niż rekomenduje data na opakowaniu. Bardzo ważne też, by co wieczór dokładnie zmywać makijaż, a nakładając preparaty dbać, by nie dostały się do wewnętrznej części oka.

Nie przymykajmy oka na nałogi

Palenie papierosów może zwiększyć ryzyko zaćmy i zwiększa uczucie suchości oka. Ponadto, sprzyjając miażdżycy może uszkodzić siatkówkę oka i ograniczyć zdolność widzenia.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

strojanek

Sławomira Trojanek

Redaktor naczelny portalu Tak dla zdrowia® (http://www.takdlazdrowia.pl) Z wykształcenia filolog romanista, z zamiłowania tłumacz, w wyniku prywatnych działań żona i matka. Autorka bloga o perypetiach na obczyźnie z perspektywy „Matki Polki” (http://www.blogslawki.com). Życiowo doświadczona w pracy z dziećmi (swoimi) oraz służbowo z osobami starszymi: kilka lat w roli instruktora w Klubie Seniora. Praca w redakcji jest połączeniem pasji jaką jest pisanie, z ludzką troską o innych oraz rozwijaniem swojej i innych wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia. Tego ostatniego nie rozdziela na prywatne i zawodowe, w obu przypadkach liczą się TYLKO POZYTYWNE EMOCJE.
Zmień czcionkę
instagram