Z wiekiem, szczególnie po upływie 60 r.ż w nasz organizm doświadcza wielu zmian. Ubywa nam energii, stajemy się bardziej osłabieni, pojawiają się dolegliwości związane ze starzeniem się organizmu- zmniejsza się jego wydajność i odporność. Proces przemiany materii ulega spowolnieniu, spada poziom wody organizmu, przez co  gorzej przyswajamy składniki odżywcze, co z kolei wiąże się z gorszym samopoczuciem w dniu codziennym, ponieważ witaminy i minerały w odpowiedniej dawce są nam niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu. Zapotrzebowanie na nie, wzrasta wraz z wiekiem, ponieważ niektóre choroby jak  i sposób ich leczenia mogą wpływać na ich niedobór, dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta dla każdego seniora.

Zgodnie z piramidą żywieniową dla osób starszych, szczególną rolę w diecie odgrywają warzywa i owoce- stanowią aż 50% spożywanych posiłków, w następnej kolejności są to produkty zbożowe i nabiał. Tłuszcze, czerwone mięso i tłuste ryby znajdują się na samym czubku piramidy, co oznacza, że ich spożywanie powinno być ograniczone a sięgać po nie powinniśmy z umiarem.

Poniżej przedstawię niezbędne pierwiastki, jakie powinna zawierać zbilansowana dieta dla seniora, która pomoże w regularnym uzupełnianiu mikro i makroelementów oraz  witamin.

Witamina C- wzmacnia odporność organizmu, pomaga walczyć z infekcjami i wirusami, zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych i nowotworowych,

Witamina D- wpływa pozytywnie na funkcjonowanie nerek, pomaga we wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia z układu pokarmowego, wpływa na działanie mięśni,

Ca (wapń)- wzmacnia zęby i buduje kości, co odgrywa szczególną rolę w zapobieganiu wystąpienia osteoporozy, wspomaga prawidłowe działanie mięśni i układu nerwowego, wpływa na utrzymanie prawidłowej gospodarki hormonalnej

Cynk- na jego niedobór narażeni w szczególności są seniorzy, powodując zaburzenia w odczuwaniu łaknienia, smaku i zapachu, co szczególnie może być niebezpieczne dla osób starszych prowadząc do niedożywienia, ponadto cynk wspomaga działanie układu odpornościowego,

Kwas foliowy- jego niedobór w organizmie osoby starszej może przyczyniać się do powstawania dysfunkcji umysłowych

Magnez- jest bardzo ważnym elementem,odgrywa znaczące role w organizmie; wpływa na gęstość i prawidłowy wzrost kości, zmniejsza przewodnictwo i pobudliwość serca, zapobiegając jego niedotlenieniu i niedokrwieniu, działa przeciwzakrzepowo,  reguluje rytm dobowy snu i czuwania, redukuje osłabienie i uczucie zmęczenia.
Niedobór magnezu u seniorów występuje bardzo często. Sygnałami jego niedoboru to min. skurcze mięśni rąk i nóg, drganie powiek. W związku z tym, że nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi odpowiedniej jego ilości wraz z pożywieniem, zaleca się spożywanie łatwo przyswajalnego związku magnezu za pomocą  właściwej suplementacji, po ówczesnej konsultacji z lekarzem

Żelazo- jego niedobór przyczynia się do zaburzeń czynności mózgu (gorsze myślenie, koncentracja, kojarzenie, problemy ze skupieniem uwagi), niedokrwistości oraz uczucia zmęczenia i osłabienia.


Elektrolity dla seniora

Dostarczanie odpowiedniej ilości płynów jest na pierwszym miejscu w prawidłowym dbaniu o organizm. W zależności od masy ciała i trybu życia zaleca się picie od litra do półtora litra wody dziennie. Na tę ilość składają się płyny przyjmowane z pokarmami.
   Fizjologiczne zmiany związane z procesem starzenia wpływają na zmniejszenie ilości wody w organizmie i ograniczenie odczuwania pragnienia. Dlatego bardzo  istotne jest uzupełnianie elektrolitów przez osoby starsze. Ich rolą  jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego i gospodarki wodnej. Utrata elektrolitów wiąże się pogorszeniem samopoczucia, uczuciem znużenia i funkcjonowania organizmu.
U seniorów zmniejsza się zdolność do termoregulacji ciała, z tego powodu trzeba zachować szczególną ostrożność w czasie upalnych dni i w szczególności zadbać o spożywanie odpowiedniej  ilości płynów.
Niedostateczne nawodnienie organizmu jest niekorzystne dla zdrowia seniora, ponieważ powoduje spadek ciśnienia tętniczego krwi i przyspieszenie oraz jednoczesne osłabienie pulsu. Prowadzi to wówczas do problemów ze świadomością co może prowadzić nawet do utraty przytomności. Bez podjęcia skutecznego nawadniania, odwodnienie będzie się pogłębiać, stwarzając zagrożenie dla zdrowia i życia.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram