Udowodniono, że optymizm korzystnie wpływa na zdrowie, podnosząc odporność na stres i choroby. Wielu ludzi uważa, że człowiek po prostu rodzi się optymistą lub pesymistą. Naukowcy jednak twierdzą, że optymizmu można się nauczyć.

Optymizm jest oczekiwaniem pozytywnych wydarzeń w przyszłości. Pesymizm z kolei opiera się na przekonaniu, że obecne (lub przyszłe) działania skończą się źle, niezależnie od wszystkiego.

Martin Seligman, profesor psychologii i dyrektor Penn Positive Psychology Center na University of Pennsylvania, wiele lat spędził na badaniu jak optymizm i pesymizm wpływają na zdrowie i zachowanie człowieka. W swojej książce “Learned Optimism” rozpracowuje wzorce myślenia optymistów i pesymistów, pokazując, że postępowanie według schematów stosowanych przez optymistów, może doprowadzić do przeistoczenia się w jednego z nich.

Seligman zidentyfikował „sposób wytłumaczenia”, który opiera się na tym, jak każdy tłumaczy sobie wynik wydarzeń (dobrych lub złych). Pesymiści negatywne efekty swoich działań widzą jako stałe, wszechobecne i osobiste.

Optymiści z kolei postrzegają je zupełnie odwrotnie – jako tymczasowe, jednostkowe i rzadkie oraz wynikające z okoliczności zewnętrznych. Z drugiej strony, pozytywny wynik wydarzeń przez pesymistów jest widziany jako tymczasowy, jednostkowy i będący efektem okoliczności zewnętrznych, a przez optymistów jako stały, wszechobecny i osobisty.

Co więc można zrobić, by stać się optymistą?

• Uznaj, że porażka jest tymczasowa

Seligman wyjaśnia, że obwinianie okoliczności zewnętrznych o przejściową porażkę jest kluczowe dla zachowania optymistycznego spojrzenia na świat. Zwróć uwagę na konotacje słów „zawsze” i „nigdy”. Zmień je na „czasem” i „ostatnio”. To powinno pomóc ci postrzegać złe wydarzenia jako tymczasowe. Uważanie nieprzyjemnych sytuacji za stałe prowadzi do osłabienia odporności oraz wprowadza bezradność i porażki.

• Zwiększ zakres

Zamiast mówić: „nie dogaduję się z nikim”, powiedz: „nie dogadałem się dzisiaj z Markiem”. Zamiast: „świetnie wyglądałam na tym przyjęciu”, powiedz: „świetnie wyglądam”. Zmiana perspektywy na szerszą, uniwersalną, sprawi, że negatywna interpretacja odejdzie w zapomnienie, ustępując miejsca nadziei i pozytywnemu spojrzeniu na świat.

• Nie bierz niczego (negatywnego) do siebie

Optymiści przyczyny porażek upatrują w okolicznościach zewnętrznych i obwiniają o nie ludzi lub wydarzenia. Pesymiści to siebie uważają za sprawców zła, które ich spotkało. Branie odpowiedzialności za swoje czyny jest ważne i potrzebne, ale bez przesady. Optymiści, dzięki obwinianiu wszystkich, za wyjątkiem siebie samych, charakteryzują się wyższą samooceną i odpornością, a depresja przytrafia im się dużo rzadziej.

• Myśl o pozytywnych efektach pracy

Kiedy wyobrażasz sobie pozytywne zakończenie zadania i sukces, pomaga ci się to odprężyć i myśleć pozytywnie. Masz więcej energii i motywacji do działania.

• Zaakceptuj to, czego nie możesz zmienić

Jest to trudne przedsięwzięcie, ale nie niemożliwe. Porywanie się na rzeczy, których się zmienić nie da wyrządza mnóstwo krzywdy psychice i prowadzi do negatywnego myślenia. W aspekcie akceptacji tego, na co nie mamy wpływu, pomóc ma medytacja. Łagodzi depresję, poprawia stan zdrowia i przedłuża życie. Regularna medytacja pozwala przyjąć wszystkie uczucia (złe i dobre) i pozwala poradzić sobie z emocjami, które wywołują.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Avatar

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram