O koronawirusie powiedziano już chyba wszystko co do tej pory na jego temat wiadomo.

Chronić trzeba się zawsze niezależnie jaki wirus panuje w danej porze roku.

Niewątpliwie zimą chorujemy więcej. Nawet ci, którzy ogólnie cieszą się dobrym zdrowiem, w sezonie zimowym narzekają na drobne infekcje. Nawet jeśli nie są one poważne, uporczywy katar, pokasływanie czy uczucie osłabienia mogą skutecznie uprzykrzyć życie. A ci, których odporność generalnie jest nieco słabsza niejednokrotnie mają za sobą kilka infekcji zanim jeszcze nastanie zima kalendarzowa. Dlaczego tak się dzieje? Co sprawia, że właśnie zimą chorujemy tak często?

Zwiększona częstotliwość infekcji w sezonie zimowym ma złożone przyczyny. Z jednej strony jesteśmy po prostu atakowani większą liczbą wirusów niż latem czy wiosną. Dodajmy do tego bakterie i zarodki grzybów a mamy gotowy przepis na infekcję. Szczególnie, że w wielu miejscach pracy czy placówkach edukacyjnych brak jest nawyku regularnego wietrzenia pomieszczeń, a to element higieny, który minimalizuje liczbę wirusów. Jeśli więc przez kilka godzin dziennie przebywamy w zamkniętym pomieszczeniu, nasz organizm niemal nieustannie atakowany jest przez szkodliwe drobnoustroje.

Przedstawie parę rad jak chronić siebie i swoich bliskich przed infekcjami.

-Odpowiednia ilość snu jest fundamentalna – minimum osiem godzin na dobę znacząco podnosi odporność.

-Aktywność fizyczna zimą może być sporym wyzwaniem, ale warto pamiętać, że regularny ruch, najlepiej na zewnątrz, to najlepsza inwestycja w zdrowie: nie tylko wzmacnia odporność, ale też pomaga utrzymać prawidłową masę ciała i obniża ryzyko wielu schorzeń.

-Dobrze zbilansowana dieta jest fundamentem dbania o układ immunologiczny. Jej podstawą powinny być warzywa, owoce, chude mięso i tłuste ryby, a także produkty pełnoziarniste i kasze. Proste i lekkie dania dostarczą niezbędnych składników odżywczych.

-Unikaj używek. Alkohol i papierosy fatalnie wpływają na odporność . Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że zamiłowanie do czarnej kawy może okazać się zgubne dla naszego układu immunologicznego. Dzieje się tak dlatego, że kawa wypłukuje z organizmu witaminę C, a jej niedobory zwiększają podatność na infekcje.

-Sięgnij po suplementy. Suplementy nigdy nie zastąpią dobrze zbilansowanego jadłospisu i nie to jest ich rolą. Jak sama nazwa wskazuje, mają one uzupełniać dietę o te składniki, które szczególnie trudno jest pozyskać z pożywienia lub są one trudno przyswajalne.

Koronawirus, tak jak inne wirusy, rozprzestrzenia się drogą kropelkową. Przebywanie w towarzystwie osób kichających i kaszlących oraz dotykanie przedmiotów, z którymi chory miał wcześniej kontakt to prosta droga do zakażenia. Jeżeli chcemy uchronić się przez zachorowaniem, należy:

  • często i dokładnie myć ręce, używając do tego celu mydła i wody lub preparatów odkażających na bazie alkoholu;
  • nie dotykać brudnymi rękami twarzy, w tym oczu, nosa i ust;
  • unikać bliskich kontaktów z osobami chorymi (mającymi katar, kaszel, gorączkę);
  • unikać jedzenia surowego bądź niedogotowanego mięsa oraz mleka;
  • unikać dużych skupisk ludzi.

Jeżeli sami jesteśmy przeziębieni, powinniśmy od razu udać się do lekarza i udzielić mu informacji na temat charakteru objawów oraz odbytych wcześniej dalekich podróżach. Kiedy kichamy lub kaszlemy, powinniśmy pilnować tego, by zakryć usta chusteczką lub zgiętym łokciem.

Najskuteczniejszą metodą ochrony przed grypą są szczepienia ochronne, które zapobiegają zachorowaniu

Monika Sokulska

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram