Świat pędzi na przód. Żyjemy w czasach gdzie posiadamy coraz większą wiedzę, otacza nas duża liczba danych, i zmiennych. Jeszcze nigdy umiejętność reagowania na zmiany w oparciu o ludzi nie była tak ważna i potrzebna. Ten, kto zrozumie i dostosowuje swoje działania w firmie do tych wszystkich zmiennych, ten wygra. Środowisko i termin VUCA odnosi się do zarządzania w biznesie, zwłaszcza do dziedziny rozwoju i szkoleń, ale również ogólnie do sposobu zarządzania organizacjami i różnymi dziedzinami społecznymi.
VUCA pochodzi od słów: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność). Termin VUCA został stworzony dla amerykańskiej armii na określenie sytuacji w świecie po wybuchu zimnej wojny.
Dlaczego znaczenie tego skrótu jest tak ważne we współczesności?
Współczesny świat biznesowy, nie pozwala już tak łatwo dokonać zaplanowania wszystkiego, ze względu na swoją zmienność. To, co było wprowadzone i działało w instytucji, firmie wczoraj, nie musi być dobre za miesiąc czy rok. Świat, w którym globalizacja bardzo go zmieniła i z jednej strony niesie wiele korzyści, niesie też wiele zmian, które mogą być powodem do zmartwień. Wszystkie te zmiany prowadzą do niepewności zdarzeń. Przez globalizację wydarzenia z drugiego końca świata mogą mieć wpływ na małą firmę prowadzoną gdzieś w małej podlaskiej wsi polskiej.
W działaniach pojawia się niejednoznaczność. Bo nigdy nie wiemy jak nasze działanie zostanie zinterpretowane Skutki działań są często niejasne i nie wiemy czy nasze działania za rok nie zostaną zniweczone, na przykład przez zmiany w prawie. Przykładem może być tu niedawny Brexit, czyli opuszczania przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej. Do wszystkich tych zmiennych musimy dodać złożoność procesów. Codziennie mamy natłok informacji, A nigdy nie wiadomo które z nich są prawdziwe i istotne naszej organizacji. Do tego dochodzą “szumy” czyli pozornie potrzebne a tak naprawde nie ważne informację, które zabierają nam cenny czas.
Managerowie prowadzący projekty w czasach VUCA muszą zwracać uwagę na osoby o szerokich zainteresowaniach i bogatej wiedzy, korzystać z konsultacji, wprowadzenie procesów najprostszych z możliwych, takich, które będzie dało się szybko dostosować do zmieniających się okoliczności. Muszą też inwestować w szkolenia i rozwój pracowników szczególnie te poza salą szkoleniową (np. wolontariat, wspólne zainteresowania). Teraz widzimy jak potrzebne i ważne było zwiększenie znaczenia mobilności pracowników, praca zdalna, wirtualne zespoły. Jeszcze rok temu nikt nie myślał, że właśnie te działania będą kluczem do sukcesu. Ci szefowie którzy widzieli przyszłość w prowadzeniu pracy zdalnej, na odległość lub zadaniowej dziś mogą spokojnie prowadzić firmę bo ich zespół odnalazł się bez problemu w tym trudnym czasie pandemii. W tym czasie widzimy też jak ważne i potrzebne jest inwestowanie w technologie, dostęp do informacji z dowolnego miejsca w dowolnym czasie.
Małgorzata Kaczorek Prezes Fundacji Tak dla zdrowia widzi w zarządzaniu firmą w czasie VUCA ogromne możliwości dla osób w starszym wieku – Osoby te są już bardzo doświadczone i mają ogromną wiedzę. Przeżyły już wiele i nowości je nie przerażają. Chcą się uczyć i dzielić się tym co już potrafią. To osoby które bardzo dobrze radzą sobie w kontaktach interpersonalnych, są przewidywalni i wiarygodni. Ze względu na sytuację w jakiej się znajdują są dyspozycyjni i lojalni. Przez swoje doświadczenie realnie oceniają szanse i zagrożenia, potrafią podejmować odważne decyzje, dotrzymują umówionych terminów.
Marta Wróbel