Obecnie wraz z rozwojem techniki i Internetu pojawia się coraz więcej sposobów na wyłudzenia pieniężne i oszustwa internetowe. Niestety, bezwzględnych oszustów, którzy wykorzystują niewiedzę oraz strach drugiego człowieka jest coraz więcej, szczególnie narażone jest tu bezpieczeństwo seniorów.

Nadzieją na to, że takich kradzieży będzie mniej, jest fakt, że ludzie zaczynają się nawzajem informować, są bardziej świadomi i ostrzegają o nowych sposobach na wyłudzenia, na przykład pisząc posty na różnych portalach, głównie na Facebooku.

Co zrobić w sytuacji, kiedy to my padniemy ofiarą próby nowej odsłony oszustwa na dopłatę?

Poniedziałkowy wieczór, siedzimy w ciepłym fotelu i nagle dostajemy wiadomość od potencjalnego operatora naszego numeru telefonu. W treści SMS-a czytamy, że jeżeli do ranka następnego dnia nie dokonamy dopłaty, wówczas nasze połączenia wychodzące zostaną zablokowane. Co teraz mamy zrobić? Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy jest „muszę to jak najszybciej uregulować”. Otóż nie. Warto wtedy skontaktować się z CyberRescue (zespół pracuje 24h/dobę każdego dnia, więc każda pora do kontaktu jest odpowiednia), gdzie sztab specjalistów w dziedzinie oszustw internetowych sprawdzi podejrzaną treść i w przypadku podjęcia już nieodpowiednich kroków, poprowadzi do pozytywnego dla nas rozwiązania tej sytuacji. Możemy również skopiować fałszywy link i wysłać do CERTu, wtedy zostanie on oznaczony jako zagrożenie dla wiedzy kolejnych ofiar próby wyłudzenia.

 „Przede wszystkim zachowajmy ostrożność i nie klikajmy odruchowo w link. Prowadzi on do fałszywego panelu płatności, gdzie wybiera się swój bank. Następnie fałszywa strona banku wyłudza nasze dane logowania, a następnie kod uwierzytelniający. Myślimy, że podajemy kod do zaakceptowania tej niewielkiej dopłaty, a w rzeczywistości akceptujemy ogromny przelew lub dodanie zaufanego odbiorcy, dzięki czemu oszust może bez problemu “wyczyścić” nasze konto” – radzi Weronika Bartczak z CyberRescue.

Pamiętajmy, że nasi operatorzy w takich sytuacjach jak dopłata, nadpłata czy nieuregulowanie rachunku, zazwyczaj załatwiają to, dzwoniąc do nas za dnia i po prostu nas o tym informują i dają odpowiedni termin do spłaty.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Martyna Tomaszewska

Zmień czcionkę
instagram