Naukowcy z Polytechnic Unversity of Valencia oraz University of Oxford wykazali, że gorąca czekolada smakuje lepiej w kubku pomarańczowym lub kremowym, niż w kubku białym lub czerwonym.

Wyniki te wiążą się z aktualnymi badaniami nad tym, jak nasze zmysły postrzegają jedzenie w zależności od tego z jakiego pojemnika jemy lub pijemy.

Kolor naczynia w jakim podawane jest jedzenie lub napoje, może ulepszyć niektóre ich walory jak np. smak oraz zapach – tłumaczy Betina Piqueras-Fiszman, badacz z Polytechnic University of Valencia.

Razem z Charlesem Spencerem z University of Oxford, Fiszman doszedł do takich wniosków w przypadku gorącej czekolady.

Eksperyment polegał na tym, że 57 uczestników miało ocenić próbki gorącej czekolady podanej w czterech różnych plastikowych kubkach. Kubki były tych samych rozmiarów, ale różniły się kolorami (biały, kremowy, czerwony oraz pomarańczowy).

Wyniki opublikowane w „Journal of Sensory Studies pokazują, że smak gorącej czekolady podanej w kremowym i pomarańczowym kubku przypadł bardziej do gustu uczestnikom eksperymentu. Natomiast słodkość oraz aromat prawie w ogóle nie zostały zmienione przez kolor kubka pomimo tego, że niektórzy uczestnicy wspominali, że czekolada w kremowym kubku była nieznacznie słodsza i bardziej aromatyczna.

Nie ma jakiejś konkretnej zasady, która mówiłaby w jakim kolorze i odcieniu ma być kubek, aby wpłynąć na odczuwalny smak i aromat – zauważa Piqueras-Fiszman.

W rzeczywistości różni się to w zależności od rodzaju jedzenia, ale prawdę mówiąc więcej uwagi powinno zostać poświęcone temu zjawisku, ponieważ może mieć większy potencjał niż mogłoby się wydawać – dodaje.

Według badań, wyniki te są istotne dla naukowców interesujących się zrozumieniem tego w jaki sposób mózg interpretuje nie tylko samo jedzenie, ale również pojemnik z jakiego to jedzenie jest spożywane. Dodatkowo, informacje te mogą skłonić szefów kuchni, firmy cateringowe oraz wytwórców opakowań do przywiązania większej uwagi do koloru porcelany lub opakowania.

Jest to kwestia eksperymentowania w celu ustalenia w jaki sposób pojemnik wpływa na odbiór produktu przez konsumentów – tłumaczy jeden z naukowców.

W podsumowaniu artykułu zestawiono wyniki poprzednich badań, które potwierdzają wpływ opakowania na walory zmysłowe potrawy lub napoju. Przytoczono wiele przykładów: kolor żółty poprawia smak cytryny, napoje bezalkoholowe w zimnych kolorach takich jak niebieski czy zielony, wydaja się bardziej gasić pragnienie niż napoje w kolorach ciepłych, takich jak czerwony lub pomarańczowy. Ponadto, napoje w różowym opakowaniu wydają się być ogólnie słodsze.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram