W każdej zdrowej kuchni powinny znaleźć się przyprawy. Nie tylko nadają one naszym potrawom wyjątkowego smaku, ale też zawierają cały arsenał narzędzi do walki z różnymi chorobami. 

Gdy zechcesz posolić następnym razem danie lub dodać więcej oleju, zatrzymaj się i sięgnij po szczyptę przypraw, które nadadzą Twojej potrawie unikalny smak i przyniosą Ci wiele korzyści zdrowotnych.

Curry lub kurkuma

Podstawą curry jest kurkuma – substancja przeciwzapalna, silniejsza niż witamina C lub E. Zawiera ona kurkumę, która zgodnie z badaniami, spowalnia rozwój niektórych typów raka piersi i może również chronić przed rakiem żołądka lub jelit.

Sposób użycia:

Dobrze komponuje się z warzywami, takimi jak brukselka, z brązowym ryżem, z makaronem, z kurczakiem.

Oregano

Jedna łyżeczka tej przyprawy zawiera sześć mikrogramów wzmacniającej kości witaminy K oraz taką samą ilość przeciwutleniaczy, jak trzy szklanki szpinaku.

Sposób użycia:

Dodaj odrobinę oregano do sosu do spaghetti, zupy lub sosu sałatkowego, aby nadać swojemu daniu pyszny smak.

Kolendra

Ta przyprawa powstaje z nasion kolendry. Kolendra ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwalergiczne i przeciwutleniające. Jest także bogata w składniki odżywcze i flawonoidy.

Sposób użycia:

Dodaj kolendrę do potraw mięsnych: klopsików, pieczeni, placka pasterskiego. Można nią również posypywać zupy, gulasze lub sałatki.

Papryka

Ostra papryka zawiera bardzo przydatną substancję zwaną kapsaicyną. Słodka papryka również zawier kapsaicynę, ale w małych ilościach. Kapsaicyna zmniejsza ryzyko chorób serca, łagodzi wzdęcia, poprawia odporność i sprzyja śmierci komórek nowotworowych.

Sposób użycia:

Posyp zmieloną papryką omlet, smażone krewetki, dodaj ją do sosu do spaghetti lub przypraw mięso przed pieczeniem.

Kminek

Jedna łyżka tej pachnącej przyprawy zawiera 22% dziennej wartości żelaza, które wspiera poziom energii i wzmacnia układ odpornościowy. Kminek pomaga również zwalczać wiele rodzajów nowotworów, poprawia trawienie i pomaga w przypadku bólów głowy i chorób skóry.

Sposób użycia:

Kminek dobrze komponuje się z zupą z soczewicy, grillowanym łososiem i makaronem pełnoziarnistym.

Cynamon

Mieszanka przeciwutleniaczy w tej popularnej przyprawie pomaga w wyrównywaniu poziomu cukru we krwi, poprzez wpływ na wychwyt glukozy przez komórki. Badania wykazały, że spożywanie pół łyżeczki cynamonu dziennie może zmniejszyć czynniki przyczyniające się do rozwoju cukrzycy i choroby Alzheimera.

Sposób użycia:

Cynamon jest uniwersalny, dobrze komponuje się z deserami, pieczonymi owocami, płatkami owsianymi, można go dodać do smoothie lub wymieszać z chili.

Imbir

Imbir jest silnym środkiem przeciwzapalnym. Pomaga także w niestrawności lub zapaleniu stawów. Imbir zapewnia znaczące wsparcie dla układu odpornościowego, pomagając zwalczać infekcje.

Sposób użycia:

Doskonale komponuje się z daniami z dyni, świeżymi sokami, smażonymi potrawami.

Pieprz Cayenne

Ta pikantna przyprawa zawiera dużą ilość kapsaicyny, dzięki czemu pieprz Cayenne przyspieszy Twój metabolizm, promując szybkie spalanie kalorii.

Sposób użycia:

Pieprzem Cayenne można posypać zupę, warzywa, a nawet popcorn.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram