Jak wynika z badań, ryzyko wystąpienia udaru jest w ogromnej mierze związane z czynnikami, na które mamy wpływ. Chodzi m.in. o nadciśnienie tętnicze, choroby serca, stosowanie używek i niezdrowy styl życia.

Co prawda, nie istnieje metoda, która dawałaby gwarancję na uniknięcie udaru, ale są sposoby na to, by zmniejszyć ryzyko jego wystąpienia – mówi neurolog Gabriela Muś z Domu Opieki MEDI-system HONORATA.

To możesz zmienić

Do modyfikowalnych czynników ryzyka należą m.in. nieodpowiednia dieta i brak ruchu, jak również mniej powszechne, ale bardziej „agresywne”, jak np. stosowanie amfetaminy czy przebyte urazy tętnic. Dlatego warto je podzielić na trzy grupy:

  • Niewłaściwy styl życia
  • Używki
  • Schorzenia predysponujące do udaru

 Styl życia ma znaczenia

Czynniki ryzyka z pierwszej grupy dotyczą całej populacji. Pod pojęciem niewłaściwy styl życia mieści się bowiem: nieodpowiednia dieta, brak ruchu, a także złe nawyki dotyczące snu, prowadzące do zaburzenia rytmu dobowego (np. zbyt krótki sen).  Od nich zależy rozwój takich schorzeń, jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, niewydolność krążenia, które wtórnie przyczyniają się do zwiększonego ryzyka udaru. Dlatego prawidłowe nawyki żywieniowe, aktywność ruchowa i higiena snu należy wpajać od dzieciństwa
i kultywować przez całe życie.

Używki a udar

Zarówno alkohol, jak i papierosy, czyli najbardziej powszechne używki, działają na układ nerwowy niekorzystnie. Najniebezpieczniejsze, również w przypadku młodzieży, są jednak narkotyki – amfetamina i marihuana. Dlatego chcąc uniknąć udaru należy stronić od używek od młodych lat, a w przypadku nałogów, starać się z nimi walczyć.

Niebezpieczne schorzenia

Nadciśnienie tętnicze, migotanie przedsionków, cukrzyca, zaburzenia gospodarki lipidowej czy urazy tętnic to najczęstsze choroby, które trzeba skrupulatnie leczyć i monitorować. Osoby nimi dotknięte lub nimi zagrożone są bowiem w grupie największego ryzyka udarowego.

Dieta, która zmniejszy ryzyko

Od kilkunastu lat na świecie znana jest dieta DASH, tzw. śródziemnomorska, która według badań przeprowadzonych w USA wpływa na zmniejszenie ciśnienia tętniczego, czyli w efekcie zmniejsza ryzyko udaru. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma cudownych diet. Jest za to zdrowy rozsądek. W sposobie odżywiania najważniejsze jest dostarczenie organizmowi wymaganych składników odżywczych przy ilości kalorii dostosowanych do zapotrzebowania, podzielonych na 5-7 posiłków dziennie. W Polsce obowiązuje tzw. piramida żywieniowa Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia, której podstawą jest wspomniana aktywność fizyczna, jako najważniejszy element zdrowego stylu życia,
a następnie warzywa i owoce.

Do profilaktyki przeciwudarowej najlepiej podejść kompleksowo, gdyż ryzyko wystąpienia udaru możemy zmniejszyć tylko wtedy, gdy zadbamy o każdy z wyżej wymienionych aspektów naszego życia. Co więcej, postępując w ten sposób, podniesiemy jego jakość w różnych wymiarach! – podsumowuje dr Muś.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Anna Borkowska

Anna Borkowska

Z dziennikarstwem związana od 12 lat. Swoje doświadczenie zdobywała w wielu portalach - od medycznych, przez kobiece, po serwisy popularnonaukowe. Współpracowała z działem zdrowotnym w Wirtualnej Polsce, redagowała portal dla rodziców oraz serwis poświęcony tematyce diet i fitness. Absolwentka Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej. Obszar jej zainteresowań to medycyna, profilaktyka i zdrowy styl życia. Szczególny nacisk kładzie na rzetelne informowanie i edukowanie czytelników w trudnych tematach prozdrowotnych.
Zmień czcionkę
instagram