W dzisiejszych czasach emeryt staje się coraz częściej synonimem osoby dynamicznej i korzystającej z życia. Seniorzy żyją dłużej i cieszą się lepszym zdrowiem. Kluczem jest zdrowy tryb życia – oto kilka rad.

Higiena życia to podstawa, aby cieszyć się dobrym zdrowiem. Składają się na nią dwa główne czynniki: zrównoważona dieta i aktywność fizyczna.

Jedzmy zdrowo!

Po 60-tce odżywianie odgrywa jeszcze większą rolę niż wcześniej ponieważ zapewnia dobre funkcjonowanie organizmu pomimo zachodzącym w nim zmian: zmniejszenie masy mięśniowej, nadwaga na poziomie brzucha, pogorszenie zmysłów i koordynacji ruchowej itd. Aby zachować zdrowie i zapobiec niektórym przypadłościom jak zwolniona przemiana materii, osłabienie mięśni, osteoporoza czy odwodnienie, należy przestrzegać kilku zasad:

– Spożywajmy co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Brzmi jak zalecenie w diecie dziecka, ale to podstawowe źródła witamin i antyoksydantów, ponadto są bogate w błonnik, który pobudza trawienie. Ta zasada bardzo dobrze znana, jednak mało kto dba o jej przestrzeganie na co dzień. A szkoda.

– Wybierajmy chleb i produkty pełnoziarniste. Jedzmy je przynajmniej raz dziennie.

– Pijmy nie czekając, aż poczujemy pragnienie. Dotyczy to zarówno wody, jak i herbatek ziołowych, a nawet zup. Należy wypijać około 1,5 litra płynów dziennie.

– Dajmy pierwszeństwo produktom mlecznym. Zaleca się spożycie 4 porcji dziennie.

– Unikajmy nudy na talerzu. To ona w dużej mierze odpowiada za utratę apetytu. Bawmy się kolorami potraw, eksperymentujmy z ziołami i przyprawami.

– Jedzmy jedną do dwóch porcji mięsa lub ryby dziennie.

– Regularnie kontrolujmy masę ciała. Każdy nagły skok wagi, czy to jej przybranie czy utrata powinien być skonsultowany z lekarzem.

Icloud is something that I will likely get to know this use and enjoy every single day
Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Sławomira Trojanek

Redaktor naczelny portalu Tak dla zdrowia® (http://www.takdlazdrowia.pl) Z wykształcenia filolog romanista, z zamiłowania tłumacz, w wyniku prywatnych działań żona i matka. Autorka bloga o perypetiach na obczyźnie z perspektywy „Matki Polki” (http://www.blogslawki.com). Życiowo doświadczona w pracy z dziećmi (swoimi) oraz służbowo z osobami starszymi: kilka lat w roli instruktora w Klubie Seniora. Praca w redakcji jest połączeniem pasji jaką jest pisanie, z ludzką troską o innych oraz rozwijaniem swojej i innych wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia. Tego ostatniego nie rozdziela na prywatne i zawodowe, w obu przypadkach liczą się TYLKO POZYTYWNE EMOCJE.
Zmień czcionkę
instagram