Niektórzy ludzie spędzają nawet 6-10 godzin dziennie przed komputerem. Innym, którzy nie pracują już zawodowo, wystarczy godzina „surfowania”. Seniorze – bez względu na to, jak dużo czasu spędzasz każdego dnia w sieci, dowiedz się, jak powinno się prawidłowo siedzieć przed komputerem.

Wielu ludzi jest tak pochłoniętych swoimi zajęciami, że zupełnie nie zwracają uwagi na to, jak siedzą. Niektórzy zbyt mocno pochylają się w stronę ekranu, podczas gdy inni mają nadgarstki zawieszone w powietrzu. Nieprawidłowa postawa przed komputerem, może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, takich jak ból pleców, barku, pieczenie stóp, zespół cieśni nadgarstka a nawet utrata wzroku

Jak wygląda prawidłowa postawa siedząca przed komputerem? Oto kilka podstawowych zasad!

Prawidłowe oparcie pleców

Najczęstszym problemem, z jakim borykają się ludzie pracujący przez długi czas przy komputerze, jest ból kręgosłupa. Ból taki tworzy się z biegiem czasu i jest bardzo trudny do leczenia. Osoby uskarżające się na ból kręgosłupa, często uzależniają się od środków przeciwbólowych. Aby tego uniknąć, używaj regulowanego fotela. Powinieneś odchylić się lekko do tyłu. Ok. 15% będzie idealnym rozwiązaniem, aby zapobiec problemom z plecami – oczywiście pod warunkiem, że oparłeś całe plecy na oparciu krzesła.

Jeśli krzesło nie jest zaprojektowane tak, aby zapewnić wsparcie górnej i dolnej części pleców, użyj małych poduszek, aby podeprzeć górną część pleców w kierunku ramion i dolną część pleców. Utrzymuj plecy prosto tak długo, jak to możliwe. Jeśli z jakiegoś powodu musisz pochylić się do przodu, upewnij się, że robisz przerwy i regularnie odpoczywasz.

Podłokietnik i ramiona

Jeśli krzesło ma podłokietnik, użyj go, aby zmniejszyć nacisk na ramiona. Na krzesłach bez podłokietnika, cały nacisk kładzie się na barkach. Jeśli nie masz krzesła z podłokietnikiem, możesz skrzyżować nogi i położyć łokcie na ciele, ale może to być na dłuższą metę niebezpieczne. Jeśli będziesz trzymać nogi skrzyżowane, może to wpłynąć negatywnie na przepływ krwi do nóg.

Aby uniknąć problemów z nogami i zadbać o swoje ramiona, skorzystaj z krzesła z podłokietnikami. Najlepiej, jeśli będą one regulowane, ponieważ jeden rozmiar nie pasuje do wszystkich osób. Jeśli nie masz krzesła z podłokietnikiem, kup je. Nie chcesz przecież żyć z bólem barku przez całe życie.

Nadgarstek

Mówiąc o prawidłowej postawie siedzącej przed komputerem, należy również zwrócić uwagę na pozycję nadgarstków. Podstawową rzeczą jest zapewnienie im odpoczynku. Wiele osób pisze z nadgarstkami zawieszonymi w powietrzu. Ta praktyka powoduje zbyt duży nacisk na nadgarstki i jeśli będzie kontynuowana przez dłuższy czas, spowoduje stały ból nadgarstka.

Jeśli posiadasz laptop, jest on wyposażony w podpórkę na nadgarstek (po obu stronach touchpada). Gorzej, jeśli używasz zwykłej klawiatury. Ważną rzeczą, o jakiej należy wtedy pamiętać, jest robienie sobie przerw podczas pisania. Co piętnaście minut, odrywaj się od pracy i daj swoim nadgarstkom odpocząć na minutę lub dwie.

Nogi też powinny odpocząć

Długie siedzenie przed komputerem, może być męczące dla twoich nóg. Pamiętaj, by od czasu do czasu zmieniać ich pozycję. Na przykład, umieszczenie stopy na pięcie drugiej nogi lub nałożenie jednej nogi na drugą przez pewien czas, może pomóc zapobiec dłuższemu narażeniu na dyskomfort, który może spowodować trwałe uszkodzenie ciała.

Szyja i oczy

Aby zapobiec chorobom takim jak np. jaskra, powinieneś patrzeć w dół ekranu. Nie siadaj w pozycji, w której musisz wyciągać szyję i napinać mięśnie. Nie przyjmuj pozycji, która sprawia, że ​​patrzysz ponad prostą linię widzenia. Oprócz powyższych zaleceń, należy oddalać się od komputera w regularnych odstępach czasu. Podczas pracy przy komputerze, większość ludzi zapomina mrugać – co zwiększa nacisk na siatkówkę. Nigdy nie powinno się tego lekceważyć, ponieważ może to powodować ślepotę.

Podsumowując, kiedy mówimy o prawidłowej postawie siedzącej przed komputerem, mówimy o ergonomii: praktyce unikania dyskomfortu w każdej części naszego ciała. Twoje plecy, nogi, szyja i stopy, powinny być odpowiednio zrelaksowane. Twoje oczy zaś powinny często mrugać i patrzeć prosto lub nieco niżej na ekranie. Świetnym pomysłem będzie też robienie sobie regularnych, kilkuminutowych przerw.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Anna Borkowska

Anna Borkowska

Z dziennikarstwem związana od ponad 11 lat. Pierwsze kroki w mediach stawiała jako redaktorka popularnego portalu o tematyce rozrywkowej. Swoje doświadczenie dziennikarskie zdobywała również w portalu dla kobiet, w serwisie popularnonaukowym oraz prowadziła własny portal o tematyce informacyjnej. Współpracowała z Wirtualną Polską, gdzie pisała o zdrowiu oraz redagowała portal dla rodziców i serwis poświęcony tematyce diet i fitness. Absolwentka Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej. Obszar jej zainteresowań to nauka, zdrowie i lifestyle. W senior24h.pl pełni funkcję redaktor naczelnej. Zajmuje się tematyką zdrowia i aktywizacji społecznej seniorów. Uwielbia ludzi i rozmowy, co owocuje licznymi wywiadami.
Zmień czcionkę
instagram