Po 50. roku życia obumierają neurony – już po 40. roku życia traci się ich ok. 1000 dziennie. Połączenia między komórkami rozluźniają się i z czasem zanikają. Pojawiają się zaburzenia w  szybkości przekazu impulsów nerwowych w mózgu.

Z wiekiem słabnie pamięć krótkotrwała, która odpowiada za przyswajanie nowych informacji, np. zapamiętywanie twarzy, nazwisk, umówionych spotkań. Niektórzy doszukują się w sobie demencji lub innych chorób, którymi mogli by wytłumaczyć stan rzeczy. Oczywiście, kiedy problemy z pamięcią zaczynają niepokoić, należy skonsultować się z lekarzem i wykonać niezbędne badania. Jednak, pamięć po 50. roku życia z powodzeniem można i należy ćwiczyć, zwłaszcza długotrwały rodzaj pamięci, który dotyczy wspomnień, przechowujący wydarzenia z przeszłości i wiedzę ogólną o świecie. Dlatego też uzasadnienie znajdują opinie iż osoby starsze szybciej są w stanie odtworzyć to, co działo się kilka lat wcześniej niż przypomnieć sobie wydarzenia sprzed kilku dni. 

Zdrowo starzejący się ludzie nie tracą możliwości poznawczych, jedynie spada tempo uczenia się. Osoba starsza będzie się uczyć wolniej niż osoba młoda, jednak efekty nauki w obu przypadkach będą podobne. Pomimo utraty neuronów, w mózgu do końca życia tworzą się nowe komórki.

Aby utrzymać pamięć w dobrej formie, należy rzetelnie ocenić swój tryb życia, zastanowić się, co może być powodem osłabienia pamięci.

Do czynników, które mogą osłabiać pamięć zalicza się:

– leki,

– stres,

– siedzący tryb życia.

Choroby, które mogą wpływać na obniżenie funkcjonowania pamięci:

– depresja i bezsenność,

– choroby serca,

– niedoczynność tarczycy,

– nadmiar homocysteiny,

– choroba Alzheimera.

W aptekach znajdziesz mnóstwo suplementów diety wspomagających procesy pamięci, większość bez recepty, jednak najpierw poradź się lekarza lub farmaceuty, który będzie najodpowiedniejszy dla ciebie. Na poprawę pamięci i koncentracji poleca się m.in. żeń-szeń, miłorząb japoński, lecytynę, witaminy i minerały. Ważne jest także systematyczne spożywanie zdrowych posiłków, bogatych w witaminy, mikroelementy, kwasy omega 3, lecytynę, aminokwasy i glukozę.

Polecam książkę „Życie ze smakiem, czyli jak zdrowa dieta zmienia styl życia”, autorstwa Sary Kirkham, gdzie znajdą państwo listy zakupów, przepisy a także konkretne diety.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Małgorzata Kaczorek

Zmień czcionkę
instagram