Film, etiuda aktorska, grafiki, quizy, plakaty, wykłady – to środki, których uczniowie 32 szkół średnich z całej Wielkopolski użyli by promować ideę świadomego dawstwa narządów. Choć działania, w tej edycji akcji, były w znakomitej większości wirtualne, to zaangażowanie, pracowitość i kreatywność młodych ludzi, miały jednak wymiar rzeczywisty. Dziś (23 czerwca, wtorek) wysiłki młodzieży w promowaniu świadomego dawstwa narządów zostały docenione i nagrodzone.  Zakończyła się  12. edycja kampanii społecznej Drugie życie organizowana przez FreseniusMedicalCare Polska.

Drugie życie, kampania inna niż wszystkie

„Organizatorom i ekspertom akcji podczas każdej, kolejnej edycji wydaje się, że już nic nas nie zaskoczy. Tak wiele działań podjęła młodzież do tej pory, tak świetne pomysły zrealizowała na promowanie transplantacji. Tym razem jednak zaskoczyło nas życie. Nie mogliśmy spotkać się osobiście i rozmawiać o medycznych aspektach przeszczepiania narządów z powodu pandemii koronawirusa. Ale to nie znaczy, że w ogóle przestaliśmy edukować. Przeciwnie, nasze działania przeniosły się do internetu. Jest więc szansa, że z wykładów edukacyjnych na temat transplantacji skorzystało więcej osób, niż w rzeczywistości mogły pomieścić aule poszczególnych szkół” – powiedział dr hab. n. med. Maciej Głyda, główny ekspert medyczny kampanii. Rzeczywiście, kampania Drugie życie, w tym roku szczególnie intensywnie prowadzona online, była inna niż poprzednie edycje. Zmusiła organizatorów i uczestników akcji do wykazania jeszcze większej kreatywności w promowaniu transplantacji, tak by przyciągnąć uwagę wymagającego odbiorcy – odbiorcy wirtualnego. Efekt? Film, etiuda aktorska, piosenka, plakaty, wykreślanki, quizy online, grafiki – kilkadziesiąt różnorodnych działań, dążących do tego samego celu – zainicjowania dyskusji na temat transplantacji.

„12. edycja kampanii Drugie życie była wyjątkowa, bo poza tradycyjnymi działaniami, zmusiła nas do skupienia się na możliwościach promowania transplantacji w świecie wirtualnym. Jesteśmy pod wrażeniem szkół, które stanęły na wysokości zadania i chcemy je docenić. Za wrażliwość, kreatywność i zaangażowanie” – powiedział dr Tomasz Prystacki, prezes Zarządu FreseniusMedicalCare Polska, organizator akcji.

Młodzież – kreatywnie i wrażliwie

Jak młodzi ludzie rozumieją transplantację? Czy myślą, że ten temat ich dotyczy? Czy dostrzegają wokół siebie osoby, które żyją dzięki przeszczepowi? Czy historie tych osób robią na nich wrażenie? Odpowiedź na te pytania znaleźć można w raportach z działań podjętych w ramach akcji Drugie życie. Są one przykładem na to, że w sprawach ważnych można mówić jednym głosem – choć w różnej formie. I LO w Lesznie przygotowało film, który pokazał, że tuż obok nas są ludzie żyjący dzięki przeszczepowi narządów. Edukacja Lubasz udostępniła grafikę – oświadczenia woli podpisane imionami i ze zdjęciami młodych ludzi, jako wyraz poparcia dla idei transplantacji. Uczennica XXV LO w Poznaniu przygotowała autorską etiudę, która pokazuje skalę wrażliwości młodzieży w rozmowie o transplantacji. „W tym roku, tuż po rozpoczęciu akcji, nasze plany na prowadzenie kampanii pokrzyżował koronawirus” – powiedziała Kamila Andrzejewska-Majchrzak, koordynatorka działań młodzieży w I LO w Lesznie – „Musieliśmy nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości w wymiarze szkolnym i edukacyjnym, ale też przyjąć nową strategię w promowaniu transplantacji – nie gorszą niż poprzednia, ale inną, wyjątkową. I udało się!”.

3 nagrodzonych, wszyscy wygrani

Kreatywność, zasięg działań i zaangażowanie uczniów biorących udział w kampanii oceniali członkowie kapituły, w skład której weszli przedstawiciele organizatorów i partnerów akcji. Dziś (22 czerwca), organizatorzy akcji ogłosili wyniki obrad Kapituły i nagrodzili najlepsze zespoły szkolne czekami charytatywnymi w wysokości 2000 zł. Czeki ufundowane zostały przez firmę FreseniusMedicalCare Polska, organizatora akcji oraz Urzędy Wojewódzki i Marszałkowski. Nagrodzeni uczniowie przekażą czeki na wybrane cele dobroczynne.

Nagrodzone szkoły:

  • I Liceum Ogólnokształcące w Lesznie
  • XXV Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu
  • Zespół Szkół prowadzonych przez Edukację Lubasz w Lubaszu

Wyróżnione szkoły: Zespół Szkół nr 1 w Wągrowcu, Zespół Szkół Mechanicznych w Poznaniu oraz II Liceum Ogólnokształcące w Ostrowie Wielkopolskim.

Drugie życie – historia i patroni

Pierwsza edycja kampanii ruszyła w roku szkolnym 2008/2009 w Wielkopolsce. Od tamtej pory  do akcji promującej oświadczenia woli i świadome dawstwo narządów przystąpiło 8 kolejnych województw(małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie, dolnośląskie i podkarpackie). Łącznie około 360 tysięcy zaangażowanych w kampanię uczniów z ponad 830 szkół średnich rozdało 1 130 000 oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. Od 2010 roku kampania Drugie życie w Wielkopolsce i Małopolsce jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji” – ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów. Patronat nad wielkopolską kampanią objęli: Metropolita Poznański, Wojewoda Wielkopolski, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Kurator Oświaty, Prezydent Miasta Poznania, Prezydent Miasta Leszna, Prezydent Miasta Piły, Prezydent Miasta Konina, oraz media: TVP Poznań, Radio Poznań. W skali ogólnopolskiej przedsięwzięciu patronują także: Prymas Polski – abp Wojciech Polak, prof. dr hab. n. med. Lech Cierpka – Krajowy Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant, Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji, Stowarzyszenie „Życie po przeszczepie” oraz Fundacja Śląskiego Centrum Chorób Serca. Patronat honorowy nad kampanią zwycięskiej szkoły – I LO  w Lesznie, objął Burmistrz Miasta i Gminy Rydzyna. Organizatorem akcji jest FreseniusMedicalCare Polska.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram