Społeczeństwo polskie się starzeje, to jest fakt z którym nic nie można  zrobić. Dlatego na rynku pracy jest coraz więcej osób w wieku 50+ i 60+. Nastawienie na podjęcie pracy przez seniorów to bardzo dobry sposób radzenia sobie z obecnym dużym brakiem pracowników. szczególnie w branżach i na stanowiskach, które wymagają większego doświadczenia. Dzisiejsi 50-latkowie są w dużo lepszej kondycji psychofizycznej, niż osoby w takim wieku jeszcze 20 lat temu. Co pozwala im podejmować nadal pracę i rezygnować z przejścia na świadczenia emerytalne.

Zmiana modelu życia i większa otwartość na świat sprawił, że wg GUS liczba zatrudnionych 50 plus w 2019 wzrosła o 2,5%.

Warto zadać sobie pytanie, kim jest współczesny senior?
Obecnie seniorzy to osoby uwielbiające aktywność fizyczną i intelektualną, Osoby dojrzałe bardzo dobrze radzą sobie w kontaktach interpersonalnych, są dyspozycyjni i lojalni, wzbudzają zaufanie, są przewidywalni i wiarygodni, są pełni empatii takie osoby czerpią radość ze wspólnego działania. Osoby w starszym dojrzałym wieku  nie lubią gwałtownych zmian i zależy im na utrzymaniu stanowisk pracy. Dodatkową ich wartością jest to, że są  świetnymi mentorami i nauczycielami dla młodszego pokolenia, mają prawdziwe pasje, bardzo lubią majsterkowanie i posiadają szereg umiejętności technicznych. dzięki dużemu doświadczeniu życiowemu oceniają szanse i zagrożenia, potrafią podejmować odważne decyzje, dotrzymują umówionych terminów.

Podstawową zaletą starszego pracownika jest jego kilkunastoletnie doświadczenie na rynku pracy. A to jest ogromna wartość dla firmy, bo taki pracownik patrzy na dany problem wielokierunkowo, poprzez swoje doświadczenie nabyte w różnych sytuacjach, potrafi szukać rozwiązań. Warto podkreślić że osoby 50+, 60+ popełniają mniej błędów bo mają dużo większą wiedzę na dany temat niż osoby młode.

Warto mieć na uwadze, że posiadanie w zespole osób starszych podnosi różnorodność w miejscu pracy, a różne osoby to moc pomysłów i kreatywnych, nieszablonowych rozwiązań które przyczyniają się do rozwoju firmy. Młodsze pokolenie korzysta z doświadczenia starszych a natomiast starsi korzystają z umiejętności poruszania się w świecie wirtualnym iw nowych technologiach przez młodych.

Bardzo ważną cechą osób po 50 roku życia jest ich lojalność. Takie osoby mają dużo czasu wolnego i ten czas śmiało mogą poświęcić firmie. Dodatkowo takie osoby posiadają duże przywiązanie do jednej firmy- bardzo rzadko zmieniają miejsce pracy i robią to, niechętnie. Wielu ekspertów podkreśla, że średni czas pracy pracownika dojrzałego jest trzy razy dłuższy niż osób młodych. Pozwala to wysnuć wniosek, iż zatrudniając seniora można ograniczyć koszty związane z rotacją kadry.

Posiadanie w zespole osoby 50+ to jednak spore wyzwanie dla przedsiębiorcy-menedżera. Ważnym zadaniem jest  stworzenie tzw. kultury organizacyjnej, która pozwoli w odpowiedni sposób odnaleźć swoje miejsce każdej osobie w danej organizacji.

Dużym problemem dla menedżera lub każdego pracownika może okazać się kwestia podległości. Wiele starszych osób może mieć problem z podleganiem osobie młodszej, a z drugiej strony osoba młodsza może się krępować w wydawaniu poleceń osobie starszej.

Podstawowym argumentem na zatrudnianie osób 50+, 60+ jest to, że nasze społeczeństwo się starzeje. Ale warto też popatrzeć na ten aspekt z innego punktu widzenia. Dla organizacji zatrudnianie osoby starszej to ogrom zysków, mentalnych, społecznych i tych związanych z doświadczeniem życiowym osób doświadczonych i dojrzałych.

Magdalena Wróbel

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Kinga Nowakowska

Zmień czcionkę
instagram