Jeżeli lubicie od czasu do czasu zjeść talerz makaronu ze świeżym sosem pomidorowym, to mamy dla Was wspaniałą wiadomość. Badania wykazały, że gotowany sos pomidorowy pomaga poprawić aktywność probiotyków w jelitach.

W ciągu ostatnich kilku lat, zarówno badacze, jak i konsumenci, zaczęli interesować się tym, czy żywność, która ostatecznie trafia do naszych stołów, jest “funkcjonalna”.

Ale czym właściwie jest żywność funkcjonalna?

Wszystkie pokarmy są do pewnego stopnia funkcjonalne, ponieważ wszystkie pokarmy zapewniają smak, zapach i wartość odżywczą. Żywność jest obecnie intensywnie badana pod kątem dodatkowych korzyści fizjologicznych, które mogą zmniejszać ryzyko chorób przewlekłych lub w inny sposób optymalizować nasze zdrowie. A produkty, które przynoszą konkretne korzyści zdrowotne, są uważane za funkcjonalne – wyjaśnia badaczka Clare Hasler.

Produkty probiotyczne – takie jak niektóre rodzaje jogurtu, kefiru lub kimchi – należą do tej kategorii, ponieważ zwiększają populację dobrych bakterii w naszych jelitach, co przyczynia się do ogólnego stanu zdrowia na wiele sposobów. Naukowcy z Universitat Politècnica de València w Hiszpanii badają, jak bakterie jelitowe oddziałują z przeciwutleniaczami w jelitach. Doktor Ana Belén Heredia i jej zespół byli szczególnie zainteresowani tym, jak sos pomidorowy – bogaty w przeciwutleniacze – zachowałby się w obecności dobrych bakterii w jelitach. A ponieważ sos pomidorowy może być podawany na surowo lub gotowany, badacze chcieli zrozumieć, jaki wpływ będzie to miało na oddziaływanie bakterii przeciwutleniających i jelitowych.

Antyoksydanty i probiotyki

Pomidory są uważane za bardzo zdrowe, ponieważ zawierają między innymi pigment zwany likopenem – przeciwutleniacz, który pomaga chronić komórki przed szkodliwymi czynnikami. Obecne badania sugerują również, że pomidory mają właściwości probiotyczne – to znaczy, że mogą pobudzać aktywność zdrowych bakterii w jelitach.

W bieżącym badaniu zespół naukowców przeprowadził eksperymenty in vitro, aby zobaczyć, w jaki sposób Lactobacillus reuteri – jeden z głównych gatunków bakterii, które przyczyniają się do zdrowia jelit – wchodziłoby w interakcje z przeciwutleniaczami pochodzącymi z sosu pomidorowego oraz w jaki sposób proces gotowania wpływałby na tę interakcję. W tym celu eksperci zdecydowali się na pomidory gruszkowe, ponieważ mają one wyższą zawartość likopenu.

Dokonaliśmy oceny żywotności szczepu probiotycznego wzdłuż procesu trawienia indywidualnie i w obecności przeciwutleniaczy ze źródeł roślinnych, a także wpływu szczepu probiotycznego na zmiany, jakie wywierają związki przeciwutleniające i wynikającą z tego biodostępność – wyjaśnia Heredia.

Gotowane czy surowe?

Zespół badawczy stwierdził, że antyoksydanty z sosu pomidorowego, poprawiają pozytywne efekty L. reuteri i w tym kontekście, gotowany sos pomidorowy okazał się bardziej skuteczny niż jego surowy odpowiednik.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Anna Borkowska

Zmień czcionkę
instagram