Wygodne łózko, przytulna kołdra i miękka poduszka, a sen jak nie chce przyjść, tak nie chce. Przyczyn może być kilka. Na przykład zmiana rytmu dnia i mniejsza aktywność życiowa. Organizm wtedy nie potrzebuje już tylu godzin snu na regenerację co wcześniej. Kolejnym powodem mogą być także choroby przewlekłe. Niedające się wyspać duszności, skurcze łydek czy bóle stawów. Jeszcze jednym powodem przez który sen nie przychodzi łatwo jest niewłaściwa higiena snu. Czyli picie kawy wieczorem, źle dobrana poduszka, uwierająca piżama, niewywietrzona sypialnia czy jedzenie ciężkostrawnych potraw tuż przed snem. Ważnym elementem jest również telefon i korzystanie z niego w łóżku. Niebieskie światło, które on emituje znacznie pogarsza jakość snu i utrudnia zasypianie. Aby się wyspać warto wypracować sobie wieczorną rutynę, chodzić spać o konkretnej porze, jednak nie za wcześnie, żeby nie budzić się w środku nocy. Zrezygnować z używania telefonu czy komputera godzinę przed snem. Na kolację jeść lekkostrawne dania i nie pić kawy czy mocnej herbaty. Warto też wykonać rozluźniające ćwiczenia przed snem, mogą one trwać pięć lub dziesięć minut, ale regularnie stosowane pomogą na bóle stawów czy kręgosłupa. W ciągu dnia warto zadbać o zwiększenie aktywności fizycznej i zwrócić uwagę na to co jemy. Rankiem wstańmy od razu po przebudzeniu, leżenie w łóżku i przewracanie się z boku na bok nie niesie za sobą nic dobrego.

Warto też wspomóc fazy snu. Dzielimy go na dwie główne fazy – NREM oraz REM. Faza NREM to sen głęboki, REM to zaś czas kiedy ciało całkowicie się rozluźnia i pojawiają się marzenia senne. Każdy sen zaczyna się fazą NREM, a następnie następuje faza REM.  Taki cykl powtarza się w ciągu nocy nawet pięć razy. W zależności od tego jak długo śpimy, taki czas trwania mają u nas fazy snu. Przyjmuje się jednak, że u dorosłego człowieka faza NREM trwa od 80-100 minut, a faza REM około 15 minut. Jeśli chcemy, aby nasz sen był pełnowartościowy warto spać tylko w nocy, bo właśnie tak działa nasz organizm. Niska jakość snu wiąże się z poważnymi następstwami takimi jak niska odporność czy trudności w zapamiętywaniu informacji. Sen jest nieodłączną częścią naszego życia, przesypiamy aż 25 lat, więc naprawdę warto zadbać o jego jakość.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Avatar

Kinga Nowakowska

Zmień czcionkę
instagram