O tym, że błonnik pomaga w redukcji złego cholesterolu we krwi, przeciwdziała nadciśnieniu tętniczemu i wspomaga utrzymanie zdrowej masy ciała, wiemy od dawna.

Analiza amerykańskiego badania przeglądowego (The National Health and Nutrition Examination Survey) wykazała, że kobiety spożywające 25 gramów błonnika dziennie i mężczyźni, dla których optymalna dzienna dawka to 38 gramów, są skuteczniej chronieni przed chorobami i dolegliwościami serca.

11 tysięcy badanych osób odpowiedziało w ankiecie na pytania na temat diety, ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu, nałogów oraz przebytych i przewlekłych chorób. Naukowcy na podstawie wypełnionych kwestionariuszy ocenili prawdopodobieństwo ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. BMI (indeks masy ciała), nadciśnienie i cholesterol – okazały najważniejszymi czynnikami wpływającymi na ryzyko zachorowań na serce.

Analiza wykazała, że u osób w wieku od 20 do 39 lat i u osób w przedziale wiekowym 40-59, które spożywały zalecaną dawkę błonnika, ryzyko zachorowania na choroby sercowe było znacznie mniejsze niż u osób z tych samych grup, które nie dostarczały organizmowi tego składnika w wystarczającej ilości.

Z tych samych badań wynikło, że zwiększone spożywanie błonnika nie ma wpływu na obniżenie ryzyka chorób serca u osób starszych, w grupie 60-79 lat. Według naukowców, jest to spowodowane tym, że dieta bogata w błonnik przynosi efekty tylko po długim i regularnym jej stosowaniu. Oprócz tego, osoby starsze są narażone na inne czynniki, więc w ich przypadku, poza błonnikiem, dieta powinna być wzbogacona o kwasy omega-3 i witaminę D.

Musimy zapamiętać, że żywność przetworzona, nawet ta bogata w błonnik, ale zawierająca duże ilości sodu i kalorii, nie da takich samych pozytywnych skutków, jak błonnik zawarty w świeżych warzywach i owocach. Bogactwo błonnika znajdziemy także w orzechach, migdałach i nasionach, a szczególnie w nasionach lnu.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Anna Borkowska

Anna Borkowska

Z dziennikarstwem związana od ponad 12 lat. Pierwsze kroki w zawodzie stawiała jako redaktorka portalu o tematyce rozrywkowej. Doświadczenie dziennikarskie zdobywała w portalu dla kobiet oraz w serwisie popularnonaukowym. Prowadziła własny portal o tematyce informacyjnej, współpracowała z działem zdrowotnym w Wirtualnej Polsce, redagowała portal dla rodziców oraz serwis poświęcony tematyce diet i fitness. Absolwentka Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej. Obszar jej zainteresowań to nauka, zdrowie i lifestyle. W portalu www.senior24h.pl pełni funkcję redaktor naczelnej. Zajmuje się tematyką zdrowia i aktywizacji społecznej seniorów. Lubi rozmowy z ludźmi, co owocuje licznymi wywiadami.
Zmień czcionkę
instagram