Teleopieka domowa to nowoczesna forma wsparcia opiekuńczego osób starszych i niesamodzielnych. Rozwiązania tego typu stosowane są dość powszechnie na zachodzie Europy. W Polsce dopiero raczkują.

Kujawsko-Pomorskie jako jeden z pierwszych regionów postanowił uruchomić elektroniczny system przywoływania pomocy. Pilotaż programu ruszył na początku lipca 2018 r.

– Co trzecia starsza osoba w naszym regionie mieszka samotnie.Teleopieka oznacza dla nich bezpieczeństwo i jednocześnie zachowanie niezależności, a dla rodzin możliwość kontynuowania pracy zawodowej i wypełniania innych obowiązków ze świadomością, że rodzice czy dziadkowie są pod opieką. Otwieramy nowy rozdział w organizacji opieki nad niesamodzielnymi seniorami – podkreśla Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

Kujawsko-pomorski system opiekuńczo-ratunkowy składa się z nadajników, dzięki którym senior lub jego opiekun  wezwie pomoc w sytuacji zagrażającej zdrowiu albo życiu oraz centrum operacyjnego, w którym odbierane są sygnały alarmowe. System działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Pilotażem zostało objętych 55 seniorów z Kujaw i Pomorza. Uczestnicy musieli dostarczyć m.in. przygotowaną przez lekarza informację o stanie zdrowia i przyjmowanych lekach.

Nadajniki/odbiorniki z komunikatorem audio umocowane są w bransoletkach, które seniorzy będą stale nosić na ręce. Aby wezwać pomoc, wystarczy użyć przycisku alarmowego. Najpierw z podopiecznym skontaktuje się opiekun z centrum operacyjnego. Stosownie do sytuacji, zawiadomi rodzinę, innych bliskich lub sąsiadów. A jeśli zajdzie taka potrzeba, wezwie pogotowie.

Bransoletki zostały wyposażone w czujnik upadku, licznik kroków, pomiar tętna oraz geolokalizację (wyłącznie na prośbę seniora; użycie tej funkcji jest zabezpieczone za pomocą jednorazowych haseł dostępowych). Również niepokojące wskazania tych parametrów spowodują alert w centrum operacyjnym i podjęcie odpowiednich działań przez dyżurujące osoby. Wskaźniki w bransoletce przekażą też do systemu informację na temat poziomu ładowania baterii oraz sygnał w przypadku jej zdjęcia.

Teleopieka to część przygotowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i Polski Czerwony Krzyż programu wsparcia seniorów. Inicjatywa obejmuje także inne pomocne rozwiązania: opiekun domowy, sieć wsparcia sąsiedzkiego, wolontariat opiekuńczy i wsparcie opieki rodzinnej oraz system informacji senioralnej.

Za stworzenie i obsługę centrum operacyjnego odpowiada wyłoniona w przetargu wyspecjalizowana firma. Uczestnicy pilotażu, a także ich opiekunowie rodzinni lub środowiskowi zostali przeszkoleni, jak używać bransoletek.

Zainteresowanych osoby proszone są o kontakt z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej: tel. 56 657 14 69.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redakcja

Zmień czcionkę
instagram