14-go jak co roku w listopadzie obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Seniora – warto postawić sobie pytanie, co tak naprawdę wiemy o tym pokoleniu. Ciepłe kapcie, książka, domowe obiadki i… problemy ze zdrowiem – to pierwsze skojarzenia, które łączymy ze słowem senior. Tymczasem co piąty z nich z łatwością korzysta z mediów elektronicznych – telewizji, radia i internetu. Osoby w wieku 60+ mają wiele zainteresowań, nie rezygnują z pracy, korzystają z dóbr kultury i są aktywni fizycznie.

Seniorzy chętnie korzystaja z siłowni plenerowych jest to miejsce z urządzeniami do ćwiczeń całego ciała. W każdej siłowni znajdują się: wyciskacz, wahadło, biegacz, twister, orbitrek i wioślarz. W Warszawie znajdują się siłownie zewnętrzne w parkach, na osiedlach, w okolicy placów zabaw i przy obiektach sportowych. Seniorzy powinni uprawiać aktywność, która przede wszystkim wzmocni ich serce, poprawi elastyczność, równowagę oraz zwiększy siłę, a jednocześnie jest przyjemna. Do takich zaliczą sie m.in. joga czy fitness. Joga to sposób na dobre zdrowie. Można ją uprawiać w każdym wieku niezależnie od kondycji fizycznej i w każdym miejscu, zarówno w pomieszczeniu, jak i na zewnątrz. Dzięki odpowiednim treningom ciała, dyscyplinie osiąga się rozwój duchowy i siłę fizyczną, a przy zmęczeniu zastrzyk energii. Joga dla seniora to zajęcia dedykowane tej grupie i dostosowane do ich możliwości. Poprawia samopoczucia i dzięki temu obniża ryzyko depresji, pomaga utrzymać sprawność fizyczną.

Podobnie działają zajęcia fitness. Można je uprawiać w domu, a można też zapisać się na zajęcia i wraz z innymi uczestnikami ćwiczyć pod okiem trenera, który zajęcia dostosuje do możliwości grupy

Dieta zdrowego seniora nie powinna się bardzo różnić od diety dorosłego człowieka

Przeciętne zapotrzebowanie energetyczne przewidziane dla osoby w dojrzałym wieku
to 1500-1700 kcal na dobę w przypadku kobiet, oraz 1800-2000 kcal na dobę w przypadku mężczyzn. Dieta powinna uwzględniać 4 lub 5 niewielkich posiłków dziennie.

codziennie mleko, produkty mleczne, sery (wzbogacają florę bakteryjną jelit),

raz w tygodniu ryby (pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu}

z umiarem: mięso, wędliny, jaja,

należy również unikać produktów ciężkostrawnych, alkoholu oraz kontrolować swoją masę ciała i zwiększyć swoją aktywność fizyczną.

zwiększenie ilości płynów niegazowanych (woda, soki, napoje mleczne). Seniorzy powinni spożywać codziennie od1,5 do 2 litró wody

ograniczenie spożycia soli (warto zastąpić je naturalnymi ziołami)

Na przestrzeni lat obraz seniora znacznie uległ zmianie… i bardzo dobrze . Coraz bardziej chcą dbać o siebie i chcą być aktywni jak najdłuzej. Na emeryturze w końcu maja czas dla siebie i na swoje pasje i zainteresowania.

Monika Sokulska

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Redaktor Senior24h.pl Redaktor Senior24h.pl

Zmień czcionkę
instagram