Jest jedną z witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach, dlatego można ja znaleźć m.in tranie. Mówiąc witamina A trzeba pamiętać, że to nie tylko jedna substancja, a grupa kilku: retinolu i pochodnych, beta-karotenu oraz karotenoidów występujących w roślinach pod postacią prowitaminy A.

Witamina A jest bardzo ważna w celu zachowania młodszego wyglądu, gdyż jej niedobór może powodować problemy z łamliwymi paznokciami, słabymi włosami, szorstką skórą oraz szybkim odczuwaniem zmęczenia. Często jest składnikiem suplementów poprawiających widzenie, gdyż wchodzi w skład barwnika w pręcikach siatkówki oka – rodopsyny. W przypadku jej niedoboru można gorzej widzieć o zmierzchu tzw. kurza ślepota. W aptece zazwyczaj znajdziemy ją w kapsułkach zawierających czystą witaminę A lub w kompleksach witaminowych.

Zalecane spożycie na dobę wg Instytut Żywności i Żywienia wynosi:

  • mężczyźni po 19 rż.: 900 mcg

  • kobiety po 19 rż.: 700 mcg (u kobiet w ciąży oraz karmiących zapotrzebowanie większe)

W kosmetyce jest bardzo często stosowana jako składnik kremów przeciwzmarszczkowych oraz nawilżających, gdyż posiada właściwości regenerujące skórę oraz likwiduje drobne zmarszczki i przebarwienia. Kremy oraz maści z witaminą A służą do nawilżania suchych dłoni oraz stóp.

W jakim pożywieniu można znaleźć witaminę A:

  • mleko, masło

  • tran, tłuste ryby

  • marchew, dynia

  • pomidory, morele

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Małgorzata Kaczorek

Zmień czcionkę
instagram