Po 50. roku życia niepokoi nas każde potknięcie ze strony naszej pamięci. Często obawiamy się pierwszych objawów choroby Alzheimera. Całe szczęście często nie są to aż tak poważne zmiany. Na dodatek możemy je w dużej mierze powstrzymać, przestrzegając kilku zasad.

Bez paniki

Z wiekiem nasza pamięć coraz częściej płata nam figle. Niektóre problemy rzeczywiście są drobne  i wynikają z naturalnych procesów starzenia się organizmu. Zapomnienie imienia osoby spotkanej w zeszłym tygodniu, zgubienie kluczy czy pomylenie przystanku autobusowego nie powinny nas od razu niepokoić, gdyż są to raczej normalne sytuacje, wynikające często z roztargnienia. Natomiast użycie niedorzecznego słowa w środku zdania, chowanie kluczy do lodówki czy zapominanie imion bliskich można już uznać za niepokojące sygnały. W takim przypadku powinniśmy zasięgnąć porady neurologa. Z pozostałymi mniej znaczącymi „wpadkami” możemy próbować radzić sobie sami, ćwicząc codziennie nasze funkcje mózgowe.

1. Nie ograniczajmy się do łamigłówek

 Wszystkie łamigłówki typu Sudoku, krzyżówki, scrabble czy inne gry świetnie trenują pamięć. Nie powinniśmy jednak ograniczać się do jednego typu ćwiczeń ponieważ połączenia mózgowe są zbyt skomplikowane, by mogło ono wspierać wszystkie naraz. Podobnie jak w przypadku zdrowego odżywiania, trzeba postawić na różnorodność. Musimy trenować nasz mózg w sposób globalny i urozmaicać jego aktywności łącząc logikę, rozumowanie, słownictwo, znajomości itd. Bardzo dobry wpływ ma także czytanie, majsterkowanie, robienie na drutach czy malowanie.

2. Dbajmy o relacje społeczne

Kolejnym sposobem na całościowy trening mózgu i jest zwiększenie jego aktywności społecznych: spotkań, rozmów, podróży, wyjść kulturalnych, korespondencji.  

3. Aktywność fizyczna

Umiarkowana aktywność fizyczna wystarczy, pod warunkiem, że będzie wykonywana regularnie. Dla niektórych odpowiedni będzie łagodny sport jakim jest marsz czy joga, inni wybiorą prace w ogrodzie czy gimnastykę. Wybór jest sprawą indywidualna, najważniejsze, by ruszać się systematycznie, aby wspierać dobre krążenie krwi. Właściwie dotleniony mózg będzie działał sprawniej.

4. Wysypiajmy się

W każdym wieku, sen przyczynia się od magazynowania informacji. Tym samym dobra pamięć wymaga odpowiedniego wysypiania się.

5. Tylko spokój

Uwaga na depresję i stany lękowe. Te dolegliwości szkodzą pamięci poprzez zmniejszeni koncentracji. Należy też zwrócić uwagę na leki uspokajające, antydepresanty, środki nasenne, antyhistaminowe itp. gdyż poważnie zaburzają czujność.

6. Unikajmy alkoholu

Przy długotrwałym spożywaniu, alkohol powoduje uszkodzenia mózgowe i szkodzi pamięci.

7. Odpowiednie odżywianie

Aby dostarczyć mózgowi wszystkich niezbędnych do dobrego funkcjonowania  składników, dieta powinna być zrównoważona i zróżnicowana.

8. Badajmy się regularnie: Nadciśnienie, cholesterol, nadwaga to schorzenia, które należy natychmiast leczyć ponieważ stanowią podłoże chorób układu sercowo-naczyniowego, które z kolei powodują uszkodzenia połączeń mózgowych poprzez nieprawidłowe unaczynienie

9. Troszczmy się o wzrok i słuch,

Te zmysły z biegiem czasu słabną przez co ograniczają aktywności przynoszące korzyści np. czytanie, krzyżówki, prace ręczne. Utrata słuchu może prowadzić do osamotnienia.

Kliknij na wybraną ikonę poniżej aby udostępnić ten artykuł.

Sławomira Trojanek

Redaktor naczelny portalu Tak dla zdrowia® (http://www.takdlazdrowia.pl) Z wykształcenia filolog romanista, z zamiłowania tłumacz, w wyniku prywatnych działań żona i matka. Autorka bloga o perypetiach na obczyźnie z perspektywy „Matki Polki” (http://www.blogslawki.com). Życiowo doświadczona w pracy z dziećmi (swoimi) oraz służbowo z osobami starszymi: kilka lat w roli instruktora w Klubie Seniora. Praca w redakcji jest połączeniem pasji jaką jest pisanie, z ludzką troską o innych oraz rozwijaniem swojej i innych wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia. Tego ostatniego nie rozdziela na prywatne i zawodowe, w obu przypadkach liczą się TYLKO POZYTYWNE EMOCJE.
Zmień czcionkę
instagram